Thursday 15 April 2021

Tarkvara arendus- ja ärimudel konkreetse projekti näitel


        
        Paljudel ettevõtetel on Agile arendusmeetodi rakendamine keeruline, kuna on vaja edukalt töövoos ühendada mitu meeskonda, arvestades nende asukohti, ajavööndit ja kultuuri.


        Agile tarkvaraarenduse mudel Spotify näitel: “The Spotify Model”




        

        
        Spotify on suurim ja populaarseim heli voogesituse tellimisteenus maailmas, millel on hinnanguliselt 286 miljonit kasutajat. Spotify edu võtmetähtsusega osa on ettevõtte ainulaadne lähenemine meeskonna agaruse suurendamisele töö korraldamisel. See eristav lähenemine tarkvaraarendusele on aidanud Spotify'l parandada innovatsiooni ja tootlikkust, keskendudes autonoomiale, suhtlemisele, vastutusele ja kvaliteedile. See mudel muutub oma paindlikkuse ja lihtsuse tõttu üha populaarsemaks.

        Mis on nende meetodis nii ebatavalist?

        Spotify mudelit tutvustati esmakordselt maailmas 2012. aastal, kui Henrik Kniberg ja Anders Ivarsson avaldasid ametliku dokumentatsiooni ehk "white paper" nimega "Scaling Agile @ Spotify", mis tutvustas radikaalselt lihtsat viisi, kuidas Spotify lähenes agiilsusele:
  •         Spotify mudel toetab meeskonna autonoomia, nii et iga meeskond ehk Squad valib ja võtab kasutusele erineva "framework'i", nagu  Scrum, Kanban, Scrumban jne.
  •         Kui mitu meeskonda koordineerivad üksteist samal objektil, moodustavad nad hõimu ehk Tribe. Igal hõimul on juht, kes vastutab koordineerimise eest.
  •         On oluline, et spetsialistid vastaksid parimatele praktikale - Chapter on spetsialistide "perekond", mis aitavad hoida inseneristandardeid.
  •         Konkreetsest teemast huvitatud meeskonna liikmed saavad moodustada Guild'i, mis on sisuliselt kogukond huvide järgi.
  •     Trio on kombinatsioon Tribe-juhist, tootejuhist ja disainijuhist. Igal Tribe-l on olemas Trio, mis tagab nende kolme juhi seisukohtade pideva kooskõlastamise.
  •         Mõnikord peavad mitu hõimu eesmärgi saavutamiseks tegema tihedat koostööd. Liit ehk Alliance on kombinatsioon Tribe-de Trio-dest (tavaliselt kolm või enam), mis aitab suurema eesmärgi nimel koostööd teha.

        Spotify mudel on lihtsalt see, kuidas Squad välja selgitab parim viis töö tegemiseks.

        Spotify mudeli rakendamise organisatsioonilised eelised hõlmavad järgmist: vähem ametlikku protsessi ja tseremooniaid, rohkem enesejuhtimist ja autonoomiat, suurema läbipaistvuse kogu teostatava töö osas.

        Arvamus ja järeldus: Spotify mudel on väga ainulaadne ja liberaalne skaleeritav Agile mudel ning see nõuab, et arendajad oleksid selle vastuvõtmisel ülimalt tähelepanelikud ja vastutustundlikud, et seda saaks kohandada vastavalt nende konkreetsetele organisatsioonilistele vajadustele. Muidu on võimalik palju segadust hierarhiate ja suhete süsteemis.








        ...Ja miks mitte analüüsida kuidas teenib raha Spotify?



        Spotify Freemium ärimudel:

        Ühesõnaga on kõik väga lihtne: Spotifyl on tasuta reklaamidega toetatud teenus (Ad-Supported Services) ning tasuline liikmesus (premium membership). 
        
        Teenus põhineb digitaalsel platvormil, mis ühendab artiste fännidega. Spotify teenib 91% oma tuludest tellimustest ja ülejäänud 9% reklaamidest. Selle teenitud tulust hoiab Spotify 30% ja jagab ülejäänud summa litsentsimise, muusikatehingute ja artistidele maksmise vahel. 
        Premium- ja Ad-Supported Services töötavad iseseisvalt, kuid on üksteise jaoks kriitilised. Tasuta teenus on tõesti tasuta, kuid regulaarsete ja alati tüütult äkiliste reklaamidega. Samuti reklaamitoega teenusel pole liitumistasusid, kuid see pakub piiratud veebipõhist juurdepääsu Spotify kataloogile. Tasuline teenus aga pakub tellijatele piiramatut kvaliteetset muusika voogesitust veebis ja võrguühenduseta.


        Arvamus ja järeldus: Spotify ärimudelil tänu oma paindlikkusele on hea potentsiaal arenemisele. Isegi kui tema tulud pärinevad peamiselt tasulistest liikmetest, võib ettevõte tulevikus proovida oma reklaamitoetusega teenuseid rohkem rakendada ja üha enam digitaalsesse reklaamipinda siseneda. Selle tagajärjel tänu reklaamitulude suurenemisele oleks võimalik vähendada iga konkreetse kasutaja reklaamikoormust - see tüütu reklaamimüra, mille olemusesse keegi nagunii ei sekku.
        
        












Allikad:
➦ Exploring Key Elements of Spotify’s Agile Scaling Model | Kendis Team Jul 23, 2018
➦ Scaling Agile @ Spotify with Tribes, Squads, Chapters & Guilds | Henrik Kniberg & Anders Ivarsson Oct 2012
➦ SAFe vs Spotify | May 31, 2019 Judicaël Paquet 1998;97:1978–1991

➦ "How is Spotify contributing to the music business?" | Spotify. Archived 3 November 2014. Retrieved 7 November 2016
Spotify Business Model: 3 Ways Its Transforming Audio | 27th January 2020 by Gary Fox
        

    

        

No comments:

Post a Comment